Husk nu formålet
De fleste kommunikationsfolk tør godt indrømme, at de nogle gange har sagt ja til en opgave, hvor de ikke kender formålet: “Vi skal kommunikere om det og det, lave en kampagne” lyder beskeden. Kommunikationsfolkene forsøger forkølet at spørge ind til formålet, men oplever ingen interesse for det hos bestilleren – og bliver måske også selv begejstret for at skabe en helt ny kampagne med et godt budget, som skaber omtale i branchen.
Dagligt sker det også i mødelokaler over hele landet. Efter 35 slides i et PowerPoint-oplæg er vi stadig i tvivl om budskabet. Dermed vil afsenderen aldrig opnå den effekt, der rammer formålet klokkeklart. Selv arkæologer kan ikke grave sig frem til et budskab – mange gange fordi formålet ikke var klart.
Når vi kender formålet, kan vi skabe et klart budskab og komponere den rigtige kommunikationsindsats. Med et klart formål er der langt større sandsynlighed for, at vi opnår det vi ønsker.
Vi har alle en pligt til at spørge os selv eller andre om formålet med det vi skal lave.
Nogle gange kræver det, at vi hænger stædigt i. Insisterer på at kende formålet. Andre gange kræver det forretningsforståelse at få formål, effekt og budskab til at spille snorlige sammen.
Nogle mennesker kan – med en skarp forretningsforståelse som base – handle intuitivt og skarpt, når der skal sættes nye initiativer i gang. Nogle gange er de meget bevidste om hvad der skal opnås, andre gange ligger det mere implicit.
Uanset hvad, skal formålet siges i rummet, inden vi planlægger. Det mindste du kan bede om, er at få et post-it med formålet.
Lykkeberg & Co: Vi leverer | kontakt os